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Gish Abbai, un album royal !


Avec les labels Tamoki, Wambesi et Dove, successivement chanteur et producteur, Roy Cousins* a su constitué depuis la fin des années 1960, un remarquable catalogue. Côté chanson, les noms de Roy Cousins sont indissociables du groupe vocal The Royals qu’il a fondé en 1964 et produit jusqu’à la fin des années 1970. C’est à cette formation que son label a consacré en juin dernier une superbe compilation intitulée Gish-Abbai – en référence à une ville de l’Ouest éthiopien située près de la source du Nil bleu, eaux auxquelles la légende prête des vertus thérapeutiques et considérées sacrées par l’Église éthiopienne. Gish-Abbai recèle seize magnifiques productions capturées entre 1970 et 1981 à Kingston, entre Channel One, Randy’s et Dynamic Sounds, avec une liste de musiciens de renoms longue comme le bras.

[English version by Deepl below]

Tout au long de ses quelques dix années d’existence, The Royals a vu la composition de ses membres mainte fois remaniés tant est si bien qu’il est parfois difficile de définir la voix de tête. Lorsque Cousins forme le groupe en pleine période ska, il comprend, outre Roy, Errol Green, Berthram 'Harry' Johnson, Trevor McFarlane et Maurice 'Professor' Johnson, ce dernier partant rapidement pour fonder avec George 'Clive' Murphy The Tennors Twins, qui devient The Tennors avec l’arrivée de Norman Davis. Sous cette configuration originelle, l’année de sa naissance, le groupe enregistre ses deux premiers morceaux produits par Prince Buster, les bons ska Save Mama et Out De Fire credités à The Watermen**. Quelque temps après, Mc Farlane et Green quittent le groupe. Cousins les remplace par Errol Wilson ainsi que Keith Smith et Ivan Renee, qui meurt peu de temps après tué par arme blanche. L’année de la venue de Haïlé Sélassié en Jamaïque, ils enregistrent pour Duke Reid, We Are In The Moon, puis, en 1967, House Upon The Hill pour Samuel Mitchell paru sur Merritone crédité, pour le coup, aux Merritone Singers. En 1968, sort Never Se Come Se sur Amalgamated produit par Joe Gibbs que The Pionners interprètent l’année suivante sous le titre Easy Come Easy Go pour Leslie Kong.

Si le groupe collabore avec différents autres producteurs tels Lloyd Daley, Byron Smith ou Lloyd Edwards, le travail en studio ne se concrétise pas toujours par une sortie physique, ce qui exaspère profondément Roy Cousins et va le décider à se mettre à la production. Ainsi, toujours en 1969, sous le nom de The Tempests – The Temptations sont alors en haut de l’affiche depuis quelques temps déjà, ce sont pas moins de huit morceaux qu’ils enregistrent pour Coxsone, sans qu’aucun ne soient pressés dans le moment. Parmi ces pistes non exploitées, il en est une, Pick Up The Pieces, première version d’un titre qui collera bientôt à la peau des Royals. Depuis 1967, Roy travaille au service des colis de la poste jamaïcaine. D’ailleurs, deux de ses collègues, Errol Davis et Lloyd Forrest, intégreront un temps la formation pour ensuite être remplacés par Hal Nicholson et Melvin Reid des Ethiopians. Prenant conscience que s’il voulait voir sa musique sortir il lui fallait prendre les choses en main. Cousins se lance dans la production avec son salaire – ou du moins une partie, et l’aide financière de David Robinson, un autre de ses collègues : The Royals sortent Down Comes the Rain et Come The Rain en 1971 sur Panther. Lors de ces mêmes sessions, ils mettent en boîte une nouvelle version de Pick Up The Pieces qui sort sur Uhuru en 1973. Devant l’énorme succès du titre, Coxsone s’empresse à son tour de presser sa première version sur Studio One créditée aux Tempests. De son côté, Roy en produit deux versions de I Roy, Fashion Monkey et Monkey Fashion sur son tout jeune label Tamoki. Entre 1973 et 77, The Royals enregistrent de superbes titres, principalement composés par Cousins, qui sortent sur son second label Wambesi***. Tous ses titres tels Peace And Love, Blacker Black, Promised Land ou encore Jah Jah Knows se trouvent réunis en 1977 dans le premier album du groupe Pick Up The Pieces paru sur Wambesi. The Royals sont accompagnés par Force of Music, nom sous lequel Roy créditent les musiciens de sessions dont beaucoup sont membres des Roots Radics ou des Revolutionaries. Parmis pléthore citons Aston 'Family Man' Barett, Leroy 'Horsemouth' Wallace, Sly & Robbie, Earl 'Chinna' Smith, Sticky Thompson, Jah Bunny, Pablove Black, Skully Simms, Ernest Ranglin, Tommy McCook, Ansel Colins ou encore Carlton 'Santa' Davis. Le groupe est ici véritablement au sommet de son art, maîtrisant à la perfection ses harmonies vocales et usant à outrance de la particularité vocale zozotante de Cousins. The Royals acquièrent enfin une reconnaissance légitime et l'album sort au Royaume-Uni sur Magnum de Mo Claridge. Durant cette période, Cousins habite le quartier de Waterhouse au 9 Savitri road non loin du studio de King Tubby sur Dromilly avenue, qui devient un point névralgique pour les artistes. Après un énième remaniement The Royals vont ainsi faire les chœurs sur les premières productions de Yabby You sorties sur Prophets, les classiques Run Come Rally et Carnal Mind enregistrés au Black Ark de Lee Perry. Ils font les harmonies pour Joe Gibbs ou Bunny Lee. Ils soutiennent Black Disciples Band sur un titre écrit par Jack Ruby pour Burning Spear, Make Beleive, une version jamais parue – le groupe engistrera à nouveau le titre qui paraîtra sur Wambesi un peu plus tard. Entre temps le groupe se sépare définitivement en 1975, Errol Wilson allant avec Melvin Reid et Lloyd Ruddock le frère de King Tubby fondé The Jays. Cousins embauche deux chanteurs et réenregistre le titre pour Wambesi en 1976. Le succès de l’album Pick Up The Pieces, permet à Roy de s’engager pleinement dans son rôle de producteur et de signer un contrat avec les anglais de United Artists pour deux albums studio sur leur sous label Ballistic Records : Israel Be Wise puis Ten Years After, avec Dolphin Naggo Morris et Barry Llewelyn tous deux des Heptones, parus successivement en 1978 et 1979. Atteint de cataracte, Il est contraint de s’éloigner de la sphère musicale pour un temps. En 1981 sort sur Kingdom Records, un ultime album des Royals, Moving On, regroupant huit titres inédits. En parallèle, Roy Cousins se concentre de plus en plus à la production d'autres artistes. Tout au long des années 1980, il collabore avec un nombre impressionnant de chanteurs et de DJs de son quartier, Waterhouse, avec des connaissances de longue date : Gregory Isaacs, The Gaylads ou Winston Jarrett côtoient Prince Far I, Devon Russell, Cornell Campbell, Don Carlos ou bien, Kwowledge, The Meditations, Earl Sixteen ou le deejay Charlie Chaplin qui officia pour le légendaire Kilimanjaro de Papa Jaro ou dans le King Stur Gav Hifi, propriété de U Roy. Beaucoup de ses productions sortent sur son troisième label Dove. Il arrange et produit également plusieurs albums de dub qu’il crédite à Force of Music, les excellents Freedom Fighters Dub en 1978, Liberator Dub en 1979 et, en collaboration avec Scientist, International Heros Dub en 1994.

Installé depuis 1983 à Liverpool en Angleterre, Roy Cousins a rempli des coffres entiers de pépites et s’est constitué un véritable trésor, dont aujourd’hui il extrait plusieurs perles avec Gish Abbai. Cousins propose ici des versions, dont plusieurs inédites, de classiques du groupe. Il a revitalisé, avec discernement et sans dénaturation, certains titres par l’ajout de pistes de instrumentales, de saxophone, flûte et trompette et les a renommés. Bien que quelque peu manipulés, ces seize titres gardent leur authenticité originelle, l’émotion de l’instant. Leur succès, Pick Up The Pieces, est fort bien représenté avec pas moins de quatre versions. Les Fashion Monkey et Monkey Fashion de I Roy deviennent Changing Places et Ghetto Lawyer. La déclinaison clavier commise par Gladstone Anderson de Pride Of A Black Man se mue en Gambillo, tandis que le morceau titre Gish-Abbai est encore une autre version de ce titre phare. Le superbe Promise Land avec la collaboration de Prince Hammer, dont Cousins a produit en 1989 l’album Respect I Man, est intitulée Peace On Earth. Dans une version maxi, Swing Low, paru sur l’album Moving On en 1981, se voit rebaptiser Homeward Chariot. De son côté If You Want Good sorti en 1978 se transforme en Old Broom. Ces petits arrangements entre amis, qui peuvent prêter à confusion, ne doivent en rien déconcerter le puriste ou faire penser à du simple réchauffé. Du même bois que les Abyssinians, les Gladiators ou les Mighty Diamonds, Roy et ses Royals développent un sérieux reggae roots, sirupeux, chaud, parfois brut, celui-là même qui sortait à l’autre bout de l’alambic des studios yardies dans les années 1970. Les sensationnels Tears Of A Man, Repatriation ou Kwanel en sont autant de preuves.

Une magnifique compilation.

The Royals Gish-Abbai 01. I Roy & The Royals - Changing Places 02. The Royals - Homeward Chariot 03. Prince Hammer & The Royals - Peace On Earth 04. The Royals - Old Broom 05. The Royals - Creation Daily Blues 06. The Royals - Exploitation 07. The Royals - Hard Sweat 08. The Royals - Glory Hallelujah 09. The Royals - Tears Of A Man 10. The Royals - Roots Vibration 11. The Royals - Kwanele 12. The Royals - Repatriation 13. Roy Cousins & The Royals - Commandment 14. The Royals - Gish-Abbai 15. I Roy & The Royals - Ghetto Lawyer 16. Gladstone 'Gladdy' Anderson & The Royals - Gambillo Tamoki-Wambesi-Dove 2019

*Né Roy Anthony Cousins le 25 août 1949, à Cockburn Pen, Kingston, Jamaïque. **Ces deux titres sont sortis séparément en Jamaïque sur Islam - un des label de Buster, crédités tous les deux à The Watermen et Prince Buster All Stars. La sortie anglaise sur Blue Beat regroupe les deux titres. ***Wambesi est le nom d’une tribu africaine défendant la paix dans le comics américain The Phantom. Roy Cousins souhaitait changer le nom du groupe en Wambesi, mais son manager de l’époque insista pour garder The Royals afin de ne pas brouiller les pistes. Il donnera finalement ce nom à à son deuxième label.

ENGLISH VERSION With the labels Tamoki, Wambesi and Dove, successively singer and producer, Roy Cousins* has been able to build up a remarkable catalogue since the late 1960s. In terms of song, Roy Cousins' names are inseparable from the vocal group The Royals, which he founded in 1964 and produced until the end of the 1970s. It is to this formation that his label dedicated last June a superb compilation entitled Gish-Abbai - in reference to a city in Western Ethiopia located near the source of the Blue Nile, waters to which legend attributes therapeutic virtues and considered sacred by the Ethiopian Church. Gish-Abbai has sixteen magnificent productions captured between 1970 and 1981 in Kingston, between Channel One, Randy's and Dynamic Sounds, with a list of renowned musicians as long as their arms. Throughout its nearly ten years of existence, The Royals has seen the composition of its members changed many times over, so much so that it is sometimes difficult to define the head voice. When Cousins formed the group in the middle of the ska period, it included, in addition to Roy, Errol Green, Berthram 'Harry' Johnson, Trevor McFarlane and Maurice 'Professor' Johnson, the latter leaving quickly to found with George 'Clive' Murphy The Tennors Twins, which became The Tennors with the arrival of Norman Davis. Under this original configuration, the year of its birth, the band recorded its first two songs produced by Prince Buster, the good ska Save Mama and Out De Fire credited to The Watermen**. Some time later, Mc Farlane and Green left the group. Cousins replaced them with Errol Wilson and Keith Smith and Ivan Renee, who died shortly after, killed with a knife. The year Haile Selassie came to Jamaica, they recorded for Duke Reid, We Are In The Moon, then, in 1967, House Upon The Hill for Samuel Mitchell published on Merritone and credited, for the moment, to the Merritone Singers. In 1968, Never Se Come Se was released on Amalgamated produced by Joe Gibbs, which The Pionners performed the following year under the title Easy Come Easy Go for Leslie Kong. While the group collaborates with various other producers such as Lloyd Daley, Byron Smith or Lloyd Edwards, the studio work does not always result in a physical release, which deeply exasperates Roy Cousins and will decide him to start producing. Thus, still in 1969, under the name of The Tempests - The Temptations have been at the top of the bill for some time now, they recorded no less than eight songs for Coxsone, without any of them pressing. Among these untapped tracks, there is one, Pick Up The Pieces, the first version of a track that will soon stick to the Royals' skin.

Roy has been working in the parcels service of the Jamaican Post since 1967. In fact, two of his colleagues, Errol Davis and Lloyd Forrest, will join the group for a while and then be replaced by Hal Nicholson and Melvin Reid of Ethiopians. Realizing that if he wanted to see his music released, he had to take matters into his own hands. Cousins started production with his salary - or at least part of it, and the financial support of David Robinson, another of his colleagues: The Royals released Down Comes the Rain and Come The Rain in 1971 on Panther. During these same sessions, they boxed a new version of Pick Up The Pieces which was released on Uhuru in 1973. Faced with the huge success of the title, Coxsone hastened to press its first version on Studio One credited to the Tempests. For his part, Roy produces two versions of I Roy, Fashion Monkey and Monkey Fashion on his very young Tamoki label.

Between 1973 and 77, The Royals recorded superb tracks, mainly composed by Cousins, which were released on his second label Wambesi***. All his songs such as Peace And Love, Blacker Black, Promised Land and Jah Jah Knows were reunited in 1977 on their first album Pick Up The Pieces released on Wambesi. The Royals are accompanied by Force of Music, the name under which Roy credits session musicians, many of whom are members of the Roots Radics or Revolutionaries. Among the many are Aston'Family Man' Barett, Leroy'Horsemouth' Wallace, Sly & Robbie, Earl'Chinna' Smith, Sticky Thompson, Jah Bunny, Pablove Black, Skully Simms, Ernest Ranglin, Tommy McCook, Ansel Colins and Carlton'Santa' Davis. The group is here at the very top of its art, mastering its vocal harmonies to perfection and using to excess the zozzing vocal particularity of Cousins. The Royals finally gained legitimate recognition and the album was released in the United Kingdom on Mo Claridge's Magnum label. During this period, Cousins lived in the Waterhouse district at 9 Savitri road not far from King Tubby's studio on Dromilly Avenue, which became a nerve centre for artists. After yet another redesign, The Royals will sing the choruses on Yabby You's first productions released on Prophets, the classics Run Come Rally and Carnal Mind recorded at Lee Perry's Black Ark. They do the harmonies for Joe Gibbs or Bunny Lee. They support Black Disciples Band on a track written by Jack Ruby for Burning Spear, Make Beleive, a version never released - the band will again engulf the track that will appear on Wambesi a little later. Meanwhile the band broke up permanently in 1975, Errol Wilson going with Melvin Reid and Lloyd Ruddock King Tubby's brother founded The Jays. Cousins hired two singers and re-recorded the track for Wambesi in 1976.

The success of the album Pick Up The Pieces, allows Roy to fully engage in his role as producer and sign a contract with United Artists (UK) for two studio albums on their Ballistic Records label: Israel Be Wise then Ten Years After, with The Heptones Dolphin Naggo Morris and Barry Llewelyn both, released successively in 1978 and 1979. Affected by cataracts, he was forced to leave the musical sphere for a while. In 1981, a final Royals album, Moving On, was released on Kingdom Records, featuring eight previously unreleased tracks.

At the same time, Roy Cousins is increasingly focusing on the production of other artists. Throughout the 1980s, he collaborated with an impressive number of singers and DJs from his neighbourhood, Waterhouse, with long-time acquaintances: Gregory Isaacs, The Gaylads or Winston Jarrett alongside Prince Far I, Devon Russell, Cornell Campbell, Don Carlos or, Kwowledge, The Meditations, Earl Sixteen or deejay Charlie Chaplin who officiated for the legendary Kilimanjaro by Papa Jaro or in the King Stur Gav Hifi, owned by U Roy. Many of his productions are released on his third label Dove. He also arranges and produces several dub albums which he credits to Force of Music, the excellent Freedom Fighters Dub in 1978, Liberator Dub, in 1979 and later, in collaboration with Scientist, International Heros Dub in 1994. Settled in Liverpool, England, since 1983, Roy Cousins has filled entire chests with nuggets and has built up a real treasure, from which he now extracts several pearls with Gish Abbai.

Cousins offers here versions, including several unpublished versions, of the group's classics. He has revitalized, with discernment and without denaturing, some titles by adding instrumental, saxophone, flute and trumpet tracks and renamed them. Although somewhat manipulated, these sixteen tracks retain their original authenticity, the emotion of the moment.

Their success, Pick Up The Pieces, is very well represented with no less than four versions. I Roy's Fashion Monkey and Monkey Fashion became Changing Places and Ghetto Lawyer. Gladstone Anderson's keyboard version of Pride Of A Black Man turns into Gambillo, while the title track Gish-Abbai is yet another version of this landmark track.

The beautiful Promise Land with the collaboration of Prince Hammer, whose album Respect I Man was produced by Cousins in 1989, is entitled Peace On Earth. On a disco version, Swing Low, released on the Moving On album in 1981, was renamed Homeward Chariot. On the other hand, If You Want Good, released in 1978, is transformed into Old Broom.

These small arrangements between friends, which can be confusing, should not confuse the purist or make him think of simple reheated. Like the Abyssinians, Gladiators or Mighty Diamonds, Roy and his Royals develop a serious roots reggae, syrupy, warm, sometimes raw, the same one that came out at the other end of the still of the yard-studios in the 1970s. The sensational Tears Of A Man, Repatriation or Kwanel are proof of this. A great great great compilation !

*Born Roy Anthony Cousins on August 25, 1949, in Cockburn Pen, Kingston, Jamaica.

**These two tracks were released separately in Jamaica on Islam - one of Buster's labels, both credited to The Watermen and Prince Buster All Stars. The English release on Blue Beat includes both titles.

***Wambesi is the name of an African tribe defending the peace in the American comic book The Phantom. Roy Cousins wanted to change the band's name to Wambesi, but his manager at the time insisted on keeping The Royals so as not to cover his tracks. He finally gave this name to his second label.

#disque #roots #TheRoyals #RoyCousins #TamokiWambesiDove

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